Planowane na sezon 2017 zmiany układu toru Monza sprawią, że czasy uzyskiwane przez kierowców F1 spadną na nim o przeszło sekundę. Tak wynika przynajmniej z szacunków projektanta, Jarno Zaffelliego z firmy Studio Dromo.

O planowanych zmianach na torze Monza mówi się już od dłuższego czasu głównie za sprawą chęci goszczenia na tym torze kierowców motocykli.
Pierwsze doniesienia na temat planowanych zmian mówiły o dokonaniu modyfikacji Curva Grande, czyli drugiego na torze, bardzo szybkiego łuku.
Serwis F1 Fanatic dotarł jednak do planów kompleksowej modernizacji toru, która zakłada między innymi usunięcie legendarnej pierwszej szykany, noszącej nazwę Rettifilio.
W planowanym projekcie prosta miałaby zostać wydłużona, a pierwszy zakręt stanowiłaby nowa sekcja w miejscu obecnej Curva Grande.
Zdaniem Jarno Zaffelliego pierwszy zakręt toru będzie pokonywany na pełnym gazie. Następnie tor będzie opadał o trzy metry do nowej szykany stanowiącej zakręty numer dwa i trzy, a następnie kierowcy będą powracać na starą nitkę toru, znaną z ubiegłego sezonu.
Strefa wyjazdowa na zakręcie numer 1 będzie umożliwiała zawodnikom powrót na tor w trzecim zakręcie za pomocą obecnej części Curva Grande.
Usunięcie pierwszej szykany i zastąpienie Curva Grande nowymi zakrętami sprawi, że czasy okrążeń spadną. Według symulacji przeprowadzonych przez Zaffelliego czas Lewisa Hamiltona dający mu pole position w sezonie 2015, 1:23,397 spadłby do 1:21,894.
Zmiana konfiguracji toru będzie wymagała wycinki około 400 drzew, co w Parku Królewskim stanowiło przeszkodę dla poprzednich renowacji toru Monza. Zaffelli planuje jednak w zamian posadzenie większej ilości drzew w innych częściach Parku.
Usunięcie pierwszej szykany i zmiany w Curva Grande mają pomóc przygotować tor na przyjęcie motocyklistów. Zaffelli przyznaje, że projektując nową część toru wzorował się sekcją Les Combes z legendarnego toru Spa-Francorchamps.
Przy okazji zmian w pierwszej części okrążenia na sezon 2017 mają zostać również dokonane kosmetyczne zmiany w zakrętach Lesmo, które polegać będą na przesunięciu wewnętrznych barier bardziej do wewnątrz zakrętu, aby poprawić widoczność w tych łukach. Szykana Ascari ulegnie drobnym zmianom głownie w zakresie stref wyjazdowych.
Wprowadzone za to dwa lata temu zmiany na poboczu zakrętu Parabolica mają zostać cofnięte. Wyasfaltowanie pobocza kultowego zakrętu spotkało się z krytyką fanów oraz samych kierowców. Od sezonu 2017, wyjechanie na zakręcie wychodzącym na prostą startową ponownie ma stanowić duży problem dla kierowców, gdyż w miejsce to powróci żwir.
Plany te nie zostały jeszcze przesądzone, nie wiadomo czy uda się je zrealizować i czy w ogóle Formuła 1 w przyszłym roku powróci pod Mediolan.
01.06.2016 14:58
0
Uwielbiam Monze, ale jeśli to zrobią to GP Włoch powinno odbywać się na Imoli.
01.06.2016 15:02
0
Według mnie nie najgorszy pomysł ale z drugiej nie jestem pewny czy nie lepiej zostawić. Remonty czasem trzeba robić żeby tor był atrakcyjniejszy. Żeby się nie znudziło. Tak samo GP Belgii tor zmienili.
01.06.2016 15:04
0
Wada pomysłu jest taka że może się niektórym mniej podobać ale zaleta jest taka że łatwiej rozwinąć wyższą prędkość.
01.06.2016 16:11
0
W pierwszych planach zostawili pierwszą szykanę tak jak było na prostej startowej. Dopiero po gp Meksyku gdzie okazało się że tam kierowcy wyciągają większą maksymalną prędkość usunięto te szykanę na planie. Wygląda na to że Włosi nadal chcą mieć najszybszy tor w kalendarzu :D
01.06.2016 16:26
0
Jakby usunęli Variante Roggia to taki układ byłby zawalisty! W końcu teraz przed tym miejscem nie będzie już 340, ale grubo poniżej 300, więc do Lesmo 1 mogliby już dociągnąć.
01.06.2016 16:38
0
Prościej mówiąc, Monza będzie miała najdłuższą prostą w kalendarzu (w kontekście bolidu, nie toru).
01.06.2016 18:36
0
Skoro zmieniać to najlepiej by było jakby pierwszą szykaną była dotychczas druga czyli Roggia. Przypominałoby to trochę dawne Tamburello sprzed renowacji.
01.06.2016 19:14
0
Ten start to taka Imola tyle że w prawo się jedzie.
01.06.2016 19:31
0
Na papierze wygląda to nie najgorzej, ale może się pojawić jeden drobny problem. Jeśli ta nowa szykana będzie zbyt szybka (a wygląda to tak, jakby można ją było pojechać dość szybko), to mogą pojawić się problemy z wyprzedzaniem, a tego nie chce chyba nikt.
01.06.2016 20:02
0
Bardziej mi się podoba konfiguracja, która jest teraz, ale jak kto woli.
01.06.2016 20:39
0
Mnie się bardziej podobał stary układ toru, gdzie była taka "S" a ten projekt do podobnego rozwiązania zmierza.
02.06.2016 13:33
0
i tak wyasfaltują tor tam gdzie nie trzeba pomimo zapewnień
03.06.2016 07:24
0
"Wprowadzone za to dwa lata temu zmiany na poboczu zakrętu Parabolica mają zostać cofnięte. Wyasfaltowanie pobocza kultowego zakrętu spotkało się z krytyką fanów oraz samych kierowców. Od sezonu 2017, wyjechanie na zakręcie wychodzącym na prostą startową ponownie ma stanowić duży problem dla kierowców, gdyż w miejsce to powróci żwir." Nie ma to jak rozwiązywać problemy stworzone wcześniej przez siebie samego i ponosić niepotrzebnie podwójne koszty (1 - za wyasfaltowanie; 2 - za nasyp żwiru).
03.06.2016 10:19
0
A ja się zastanawiam jak to będzie z DRS w tym pierwszym łuku. Przecież to widać i nawet jest wspomniane, że ten zakręt będzie pokonywany na pełnym gazie, do tego przy predkości ok. 350km/h, więc otwarty DRS przy takiej prędkości i minimalna zmiana kierunku ruchu może okazać się tragiczna w skutkach, chyba że przeniosą strefę DRS z prostej startowej na prostą dojeżdżającą do Parabollici. Nawet nie chcę myśleć co by było przy takich prędkościach i otwartym DRS'sie i do tego jadąc za kimś i tracąc siłę dociskającą. Mam nadzieję, że wzięli to pod uwagę.
06.06.2016 04:22
0
14. Sezon 2011 i 2012, jakoś nie było tragicznych skutków.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się